>TIPS : FOLLOWER JUGA BOLEH MENJATUHKAN MORAL BLOG OWNER

>

Salam semua,Dah lunch ke blom?saya baru balik lunch ni tgh tunggu boss kasi dana untuk beli software.So lepas je saya dapat dana tu saya dah takde depan pc sebab kena pergi Low Yatt angkat barang.Saya tak sempat nak baca surat khabar dan kalau baca pun isu bukan2 je keluar contohnya Suami Toreh Kemaluan Istreri,Nenek Kene Tikam Denga Cucu, dan banyak lagi berita yang boleh buat kita fikir negatif.Jadi buat masa ni saya akan kurangkan baca surat khabar.Sehingga pihak akhbar tukar berita headline yang menggembirakan.
Chan Ho Nam ramai follower.Tapi cuba bayangkan kalau bila dia perlukan follower dia buat dek je 
Mungkin entri ni pendek je sebab actually just nak tunjuk kat korang maksud follower sebenarnya.Benda ni saya dah pernah tegur dua kali dan ni masuk kali yang ke-3 (yelah lepas dua memanglah 3).Ramai di antara kita yang still tak sedar maksud follower dalam blogging.Betul2 memang syok kan “I follow,you follow” tapi sedarkah kita dengan cara itu ia akan bagi blog owner down.Ye memang betul pada mata kasar bila follower kat blog itu ramai readers lain akan terpengaruh dan beranggapan blog itu paling best la konon nak lagi jelas sila baca sini.Oklah biar saya terangkan maksud follower dulu yek.
Follower – pengikut yang sering mengikuti perkembangan atau penulisan blog yang di”follow”
Ok bila kita dah follow blog itu tanggungjawab kita seterusnya ialah mengikuti apakah yang di“update” oleh penulis.Jadi untuk apa kita follow sesuatu jika kita tak minat dengan apa yang dia ada?Sila jawab ye blogger.Kalau korang tak sanggup nak buat sedemikian sila jangan follow.Ok sekarang saya akan cerita kenapa follower boleh buat blogger itu down.
Secara logiknya bila blog itu ada follower yang banyak ia juga boleh mempengaruhi traffik yang dijana ke blog tu.Macam mana?Senang je sebagai contoh Suterablogger ni yang tak berapa nak banyak follower dan traffiknya.Follower kat blog ni cuma ada 521 orang.Secara logiknya juga kalau follower itu genuine maka sekali update traffik yang sepatutnya masuk ke Suterablogger akan bersamaan dengan >200.Dan kalau semua followers menjalankan tanggungjawab maka traffik blog ni akan menjadi 521 unique sehari (ni kalau follower semua online,tak sakit perut or sebagainya).Itu kalau kita ambil Bean Moreno kena migrain dan publish entri satu je sehari.Betul ke tak?Sila jawab…
Tapi kalau Bean Moreno tetiba hari tu makan kismis doa lepas tu tetiba pulak otak jadi cargas maka dia akan update 3 kali.Jadi perkiraannya akan jadi 521 x dengan 3.Tolong jawabkan berapa?So sekarang korang nampak tak apa yang terjadi?Adakah susah nak dapat traffik tinggi kalau semua follower beri kerjasama.Disebabkan inilah juga moral seorang blogger itu akan down.Bila follower di blog nya itu banyak tetapi bila check stats rendah dan memang tak masuk akal.Contohnya Follower 600 tapi traffik 60 atau paling tinggi 150 apa perasaan blogger tersebut?Sila jawab?Itu satu bab,lagi satu bab ialah follower ramai tapi komen ciput.Ni tak boleh nak buat apalah kan kalau dia sendiri susah nak letak komen kat blog orang lain.
Jadi silalah bertindak bijak.Bukan saya nak larang tapi dah banyak blogger yang saya baca entrinya masa blogwalking merungut traffik sikit tapi saya tengok follower pergh banyak gila.Dan kalau korang fikir2 balikkan ,kalau semua follower buat apa yang patut selaku seorang follower kita dah tak payah nak pakai system yang generate traffik macam easyhitz dan macam2 lagi.So think wisely.Enjoy blogging.
p/s :
– Sanggupkah kita tengok seorang blogger tutup blog sebab give up dan puncanya adalah kita.Renung2kan dan selamat beramal…
– Alamak panjang jugak entri ni…

About suterablogger

Blogger biasa yang menulis ikut suka hati
This entry was posted in Article, Bloggers, Blogging, Gangster, KONGSI GELAP, Motivation, Samseng, Tips, tips blogging, Traffic, Untuk apa jadi follower. Bookmark the permalink.

54 Responses to >TIPS : FOLLOWER JUGA BOLEH MENJATUHKAN MORAL BLOG OWNER

  1. helena's says:

    >saya komen.haha

  2. Kujie says:

    >tak follow mana2 blog, selalu klik dari sitemeter yg datang ke blog atau kadang2 blogwalking singgah tepi2 sidebar derang tu ade link, baru kliktak terikat dgn mana2 parti..haha….. kelaut komennya!

  3. BeaN MorENo says:

    >tak guna…hak3

  4. BeaN MorENo says:

    >kakjie – hak3…betul tuh…saya cuma letak kat sidebar untuk sedut traffik je…hak3

  5. >setuju dengan topik kali ini..jangan terlalu obses dengan followers tak ikhlas..hehe🙂

  6. Sakira says:

    >Setuju sangat dengan entry ini ! Nama jer follower tapi tak singgah pon. For me, follower hanya sekadar hiasan blog. Nothing more than that ;)Setakat ini I tak pernah apply 'I follow you, you follow me' though ramai yang ajak.Kalau nak follow, follow. Kalau taknak, takpe. No forcement🙂

  7. >aku plak konsep, ko bc cerita aku, aku mesti nak baca cerita ko.so kalo nak dpt link terus ke dashboard mesti laa kena jadi follower kan.tak kesah la, i follow you ke you follow me.you tak nak follow aku?hahahahaha

  8. BeaN MorENo says:

    >FTN – ya betul….pandainyer…

  9. cik aiLebiu says:

    >setuju yang arif! nak sgt terharu dgn org yg follow kita tp sudahnya hangat hangat taik hayam. sekadar menempatkan diri kat dlm follower listed sudahnya ignore kita camtu je. ermm…xde yg nk dibanggakan..

  10. nabilah_2908 says:

    >hrumm..tertarik dgn n3 ni…semalam pun sy buat n3 tntg follower..sy amalkan konsep yg sm mcm elis..tp tgk juga pada blogger yg dh follow kita tu…if kita jer dok sibuk masuk blog dia..tp dia sepi jer..sy dh tk masuk lagi dh.. ;)jom ke APA KATA HATI pulak,JEALOUS NYER.!!

  11. lumut says:

    >balik2 isu ni..bosan jugak lah kadang2 blogger pk follower,pk duit,pk popularit…..sorry to say.byk sgt dah baca entry mcm ni.blogger itu unik.x sama macam artis.

  12. >tapi kan bean…kenkadang folower 200 tapi unique visitor lg tinggi dr folower…

  13. miey says:

    >Entry menarik dan saya sependapat dengan saudara Bean Mareno. Saya pun dah letih bincangkan isu ini dengan kawan seperjuangan yang lain.Harapan semoga follower saya yang benar-benar tulen sahaja. Aww..Thanks for sharing.

  14. >aku sanggup . hahaha

  15. Q says:

    >follower byk biasa je. komen byk lagi best. hahaha. so biasanya judge sesebuah blog tu throgh komen. bukan follower.

  16. NICK IRFAN says:

    >aku sokong ape yg ko suarakan ni! mcm aku la follower 1000!!!!! tp komen ciput je traffic pun msih rendah kdg2 mood blog down sikitlah… ape2pun syabas bro entry kali ni mmg best!

  17. >a'a tak follerr memanerr pun..blog for suka2 jeww..

  18. ~ ReD ~ says:

    >tak taksub sangat pasal follower. bersyukur dah bila ada yg komen atau mengikuti perkembangan kita secara senyap.sebab.. tahu.. kalau terlalu berkira pasal trafik vs follower ni, memang boleh moral down la nak berblog..:)hanya mampu berterima kasih je pada mereka2 yg support kita secara langsung @ tidak;)

  19. petisuara says:

    >setuju jgk n skrg mcm da ramai sgt blogger mcm asyk nk populariti je lby..pdhal entry xbest mne pon tp semua anggap mcm die 2 blogger terbaik sbb banyk bg tips2 utk berblogging..pdhal entry lain xmenarik pon utk dibace..mcm blog ni hanya utk dpt duit dan untuk femes je..aklau nk femes baik msuk af

  20. kak ina kl says:

    >walaupun akak tak ada followers sebanyak bean tapi insyallah traffik mengalahkan mr bean ni…bluwekkkkk

  21. - zuriey - says:

    >betullah apa kata bean. kalau boleh jadi lah follower yang ikhlas nak tau pasal orang yag di follownye tu

  22. Encik aMin says:

    >wah.. panas2.. huhu.. :p

  23. Bb Hussain says:

    >saya sokong..hehe

  24. BeaN MorENo says:

    >sakira – betul2 benda ni actually dah lama dah itu pasal 3 kali saya bagi pendapat…

  25. BeaN MorENo says:

    >ellisme – takl kira apa pun cara as long as kita baca then drop komen itu dah memadai dari follow tapi just untuk dapat number je

  26. BeaN MorENo says:

    >cik ailabiu – hak3…tulah…susah kalau orang just foloow then niat dia untuk bykkan number dia

  27. BeaN MorENo says:

    >nabilah – hm betul jugak…sebab kadang2 kita je beria masuk blog diakan…

  28. BeaN MorENo says:

    >lumut – thanks sebab kasi pandangan…saya hargai pandangan kamoo…bernas…tapi…

  29. BeaN MorENo says:

    >elis – kalau kes tuh baguslah itu namanya follower yang betul2 follower takpun elis hebat main SEO

  30. BeaN MorENo says:

    >miey – hehe thanks sebab agree…isu ni sama macam isu plagiat ditegur tapi still sama je..

  31. BeaN MorENo says:

    >aus – ko memang kejam aus…tahap hitler

  32. BeaN MorENo says:

    >q – betul2 byk komen bermakna entri tu bagus…saya setuju

  33. BeaN MorENo says:

    >NICK IRFAN – thanks a lot bro…

  34. BeaN MorENo says:

    >ct nurmalisa – hehe bagus tak terikat dengan mana2 parti bak kata kakjie

  35. BeaN MorENo says:

    >red – ye betul saya sokong…saya tumpu pada penulisan je…

  36. BeaN MorENo says:

    >petisuara – hak3 adakah itu refer kepada saya..hoho…saya menulisa ikut apa yang saya nampak je…

  37. BeaN MorENo says:

    >kakina – itu pasal lah saya cakap kak ina hebat…dah la berdotcom pastuh traffik best…kasi sikit tempias kat saya yang baru belajar ni…

  38. petisuara says:

    >taklah bean..bean punye ok..sbb 2 salu lawat bean..sy mksdkn ade sstgh blogger lain..sbb tgk follower yg follow drg bnyk tp entry yg ditulis xd la best pon..

  39. BeaN MorENo says:

    >zureiy – heheh…thanks

  40. BeaN MorENo says:

    >En amin – sekarang memang musim panas kena pasang aiorcond…hak3

  41. BeaN MorENo says:

    >BB Hussain – Tq very much sebab sokong

  42. BeaN MorENo says:

    >petisuara hak…tq2

  43. petisuara says:

    >ptt la bean ckp mcm nk ckp bean je..bce balik comment petisuara tgk tulis "macam blog ni"..maksudnya macam berblog ni untuk femes dan dpt duit je..hihi..sorry bean..

  44. farenova says:

    >akak baca sambil gelk bea, tak tahan yang sakit perut dgn kismis doa tu, rajin buat entri 3 kali sehari, kalau akak jawabnye rumah tak berkemas hehehnway, akak setuju 100%. Kena pikirkan kan, follow sebab suke kat blog tu, bukan you jump i jump, eh I follow you must follow .ngeee

  45. encik tikus says:

    >xsuke dengan word "saya da follow,plizz follow balik yee",macam desperate sgt.Kalau memang blog kite best insyaALLAH akan ramai follower,xkira ia lambat atau cepat.Kan ?🙂

  46. cik EPAL says:

    >errr tak faham nape orang kejar sangat follower ni. Kalau dia follow, dia tak baca buat apa. sama je. Follower itu hanya nombor sahaja

  47. fikah mus says:

    >thanks for the simple tip.memang dah selalu ikut pun.follow yang betul2 minat, dan sedia mengomen kat entrinya.panjang tak panjang entri ni,yang penting maksud sampai. dan dah sampai pun kepada saya.terima kasih!!

  48. Kyuubi_85 says:

    >bnyk org singgh dan leave mesej kat shoutbox suruh folow balik bila follow bog. tp aku x minatlah folow2 ni. lebih suka tukar link. entah knpa. kalau suka, ambil je link diorg diam2😀

  49. BeaN MorENo says:

    >petisuara – takdelah saje je buat2 merajuk…hak3

  50. BeaN MorENo says:

    >farenova – akak suka saya suka kami suka…hak3

  51. BeaN MorENo says:

    >encik tikus – hahaha…ya betul…

  52. BeaN MorENo says:

    >cikEpal – cikepal dah gempak bolehlah…

  53. BeaN MorENo says:

    >fikah mus – thanks eyh for the support

  54. BeaN MorENo says:

    >kyuubi – samalah kita akupun sama

Leave a Reply

