>TIPS : FOLLOWER DALAM BLOGGING

>

Pagi ni datang ke office dengan blur2 di kepala.Ntah tak tau apahal.Perutpun dah mula menunjukkan belang tarung.Semalam agak kepenatan sebab membuat wiring network kat blok kolej yang lagi satu.Nasib baik ada orang nak tolong kalau tak saya terpaksa menghadap struktur bangunan old school tu seorang diri.Apa eyh isu sensasi sekarang.Macam takde je.Tapi kita tunggu dan lihat pasti ada isu yang akan diketengahkan.hak3…



Hari ni saya nak bercerita tentang followers.Saya merupakan blogger yang tak taksub pada followers dan taksub pada visitors.hak3..Bagi saya kalau orang nak follow blog saya biarlah sebab dia ikhlas dan bukan meminta saya supaya mem“follow” blog dia semula.Ok,sekarang saya nak cerita kenapa saya berpendapat macam tu eyh.Saya akan follow blog tersebut jika saya nak baca entri dia.

First of all,kenapa kita perlu follow dengan hati yang ikhlas.Bagi saya bilangan follower tak semestinya akan menyebabkan saya semangat sebab tak semua follower kita akan membaca entri kita.So that’s why kita tengok follower beratus2 tapi traffik cuma 50 je.Adakah korang berpuas hati dengan situasi macam tu.Kalau ditanya saya,jawapannya pasti tidak.Lainla kalau follower beribu dan traffik seharipun beribu.Kan tally kan…Contohnya macam blog Melz,CikEpal,Miss Lolly, or Ynaa kita tengok follower seribu lebih dan traffik diaorangpun kita tau memang seribu lebih.So berbaloi la dan apa yang saya tau diorang tak gunakan taktik “You Follow,I Follow”.Saya tak cakap tak boleh tapi mungkin taktik ni tak disenangi je…


Yang keduanya,tujuan kita follow blog tu kena bersih dan tiada niat tersembunyi.hak3…Apa saya melalut ni…Ok kadang2 eyh saya akan follow satu blog tu disebabkan nak bagi semangat kat blogger tu.Yela korang pun pernah rasa jadi newbie.Baru sehari buka blog then nak motivation untuk teruskan blogging.So bagi saya, saya akan follow blog tuh supaya owner blog tuh semangat untuk menulis.Contohnya macam dulu sebelum saya kenal mel.Saya just pernah dengan nama & baca entri pasal dia.Tapi tetiba satu hari nama dia muncul kat chatbox saya.Blogger cap ayamz macam saya ni mestila teruja tambah2 lagi time tu abangnara plak komen blog saya.Bertambah teruja la kan.Sebab tak salah kita nak bagi semangat kat blogger yang baru je ada blog untuk teruskan blogging sebab kitapun macam dia jugak dulu.Saya tak boleh nak klasifikasikan diorang newbie sebab saya pun newbie.

p/s :
– Ni pendapat saya je kalau korang tak setuju itu adalah pendapat korang.Sebab isu ni subjektif.Tiada jawapan objektif.
– Thanx to mana2 blogger yang support blog ni dan saya harap korang follow sebab ikhlas

About suterablogger

Blogger biasa yang menulis ikut suka hati
This entry was posted in Article, Bloggers, Blogging, Menulis dengan Bagus, Untuk apa jadi follower. Bookmark the permalink.

42 Responses to >TIPS : FOLLOWER DALAM BLOGGING

  1. >yup!!betul tuh..follow memfollow neyh x boley di paksa..kena dengan ati..kdg2..pas follow x prnh bca pn apa2 entry pas tuh..erm,yg follow me back lah… jrg betul mo lyn org mcm tuh…

  2. BeaN MorENo says:

    >adrey – hehe..kita just boleh tgk je…tapi nak marah janagn…hak3

  3. CikLilyPutih says:

    >bean,aku mesti ikut ko, kang terlepas plak majlis gathering akan datang nanti!

  4. zaizax says:

    >yerr, kdg2 after folow , bknye nk baca entry pon..saje nk bg ramei folower. tp blt gak jumlah folower tu pemangkin smgt nak tls

  5. deqda says:

    >yup3!! btul sgt tu..sy tak selesa kalau org tu da folo sy then die suh sy folow die blik..tiade paksaan dlm m'folow..kan?? huu

  6. helena's says:

    >saya ikhlas..seikhlas hati memfolow kamu bean huakaka!

  7. >wewit.oh s0ya bean. aii terharu nyah~ tetibe.f0llower tak b0leh dipaksa~ sekian.

  8. Matjoe says:

    >follower tak berapa penting, nuffnang x tgk semua tu. traffic tu yg nuffnang dok tengok

  9. zikeryhassan says:

    >betol2. tak semua yang follow kita akan baca setiap entri kita.

  10. Sendra says:

    >encik bean!!follow blog aku!!..blog aku sumpah best gila..aku dh follow blog kau!!..kalau kau tak follow balik,nanti pusat kau berlubang.follow balik tw!!..kalau kau tak follow nanti blogger delete blog kau..!!blog aku usmpah menarik tertarik de bomb semua!p/s:agak2 kalau aku guna ayat tu,andai kata aku ni sangap follower,boleh dapat tak ribu2 follower??hahahahhaahhahahahahahahacheers,sendra,ceo kuehtart.*saya anti i follow u follow..

  11. Lifesaver says:

    >betul!tak semuanya bila org follow kita..kita kena follow org tu balik..

  12. >follow la aku…follow la..klu x aku pijak pakai steel toe..boleh??heheheh…

  13. cik EPAL says:

    >hye mr bean. nak follow blog ni boleh??? lalala~🙂

  14. ziha says:

    >saye setuju dengan anda!

  15. >dex follow blog ini dengan seikhlas hati-sebab blog ini sgt best-byk info yg berguna ttg dunia blog-(bleh ke comment camni?huhu ) ;D

  16. uncle says:

    >uncle nak follo ko bean.biar sampai ke lubang cacing pun hahahah follo memolo mmg tidak boleh dipaksa..kalau uncle nak kawin maya karin..tetiba dia tak nak dengan uncle..uncle tak boleh paksa dia bawak larik ke siam, karang dia berubah jadi pontianak sundal malam karang tak ke naya abis 10 pain darah dalam badan uncle nih..setakat ni ..uncle tak memaksa..mgkin ayat pemanis uncle tu membuat kan ramai terpukau kot hahahah..bagi uncle semuanya atas dasar " keikhlasan dan kejujuran dan sedikit kebungaan hahah boleh ke ayat tu?

  17. BeaN MorENo says:

    >lily – hak3…kalau xfollowpun aku kasitau lily…

  18. BeaN MorENo says:

    >zaizax – hehe…semua betul tapi motif entri ni ialah jangan memaksa

  19. BeaN MorENo says:

    >deqda – samala kita…

  20. BeaN MorENo says:

    >cikhel – sayapong…

  21. BeaN MorENo says:

    >lolly tapi saya terpaksa follow kamu sebab kamu cute.hak3

  22. BeaN MorENo says:

    >matjoe – memangla…

  23. BeaN MorENo says:

    >zikery – sebab tulah saya tak kisah sgt orang nak follow ke tak…

  24. BeaN MorENo says:

    >sendra – kalau ko buat macam tuh kan aku rasa aku nak dera je ko…

  25. BeaN MorENo says:

    >puan – bagus3…betul3

  26. BeaN MorENo says:

    >alang – tak takut

  27. BeaN MorENo says:

    >cikepal – perli la tu kan…hak3…cikepal tak payah follow…sebab saya dah follow cikepal…ye ke??

  28. BeaN MorENo says:

    >dex – sayapun begitu dex…sama2lah kita

  29. BeaN MorENo says:

    >uncle – ayat uncle terlalu manis tapi saya follow uncle sebab nak kawan…hak3

  30. sWeEtDaRLinG says:

    >tak follow i puunggg, tak sudi ke baca blog i tewwww?sweetdarling79.com

  31. >ok bean , aku ikhlas . hahahhak .tapi nnt buat satu jamuan utk kitorang sme . hahahak .

  32. Cik aiNa says:

    >btol²..sependapat ngan bean.follower saya beribu tapi traffic x smpai seribu pun. sangat hampa. tapi nak wat cemane kan..klo buleh paksa, nak aje paksa, "haih..klo da follow tu..datang la blog saye tiap hari"..hehe

  33. BeaN MorENo says:

    >emi – ai dah ollow blog u lama dah…u je tak perasan…hak3

  34. BeaN MorENo says:

    >aus – jamuan apa???nak3…

  35. BeaN MorENo says:

    >cikaina – hehe…jgn pk lain yh cik aina…hehehe…

  36. aNoZ says:

    >sgt2 setuju. hehe.. bnyk comment ni dpt. good

  37. Yatre Hayati says:

    >huhuhu…isu follower ni cam menarik kan…terpulanglah pada individu…kalo kita blog best confirm kita follow !!!

  38. BeaN MorENo says:

    >anoz – thax byk2 sebab sokong

  39. BeaN MorENo says:

    >yatre – haah memang menarik.sebab ramai yang still tak faham lagi sebenarnya

Leave a Reply

