>-= Kisah Remy =-

>


Hye morning semua…
New day new life…
What happened yesterday just leave it behind…
Kite perlukan energy to do our routine…
Empty our mind for a fresh and strong mind…

Hm…hari ni cam biasa gi kje buat keje
(yela xkan gi keje sapu orang plak kan..hahah)
So pagi ni saya gi googling kat net so terjumpe
satu cite yang agak menarik plus emo skit la…

Tajuk die : “Kisah Keluarga Remy”

Ada satu pasangan duduk di sebuah kampung dan hidup
mereka dalam keadaan yang sederhana dan amat bahagia.
Si suami bekerja sebagai petani dan si isteri bekerja sebagai
guru di sebuah sekolah yang terletak di dalam kampung mereka…

Suaminya bekerja keras tanpa mengira waktu dan penat…
Kadang kala selepas penat bertani si suami akan mengabil
upah membuat wiring elektrik untuk sesiapa yang memerlukan…
Jadi macam biasala kadang kala bila ada upah ada la duit…

Satu hari si isteri berkata :
“abang xpayahla kerja berat2 kadang2 sampai malam baru abang balik
kemudian abang cakap ngan ayang abang penat…”

Si suami tersenyum lalu berkata :
“xpela bukannya selalu abang buat kerja lebih…ni untuk kite juga mah…”

Si isteri terus marah lalu berkata :
“xcukup lagi ke apa yang kite dah ada ni bang…gaji mahpun cukup kalau abang xbekerja…”

Si suamipun akur lalu mendiamkan diri…Sejak dari kejadian tu si suami
tidak lagi mengambil upah wiring semua tawaran die tolak mentah2…
Pada suatu hari si suami hendak melakukan suatu bende yang baru…
die berjumpa isterinya lalu memberitahu sesuatu…

si suami berkata :
“mah…abang rase abang nak buat pinjaman bank untuk beli dua ekor kambing”

si isteri pula berkata :
“xpayah buat bende sia2 la bang…pendapatan kite dah cukup dah…kalau abang
nak jugak beli hutang abang tanggung la seorang diri…mah xnak tolong”

Dengan hampa si suami berlalu tanpa berkata apa2…
Keesokan harinya si suami tekad untuk pergi ke bank dan
membuat pinjaman peribadi tanpa pengetahuan isterinya…
Seminggu selepas itu si suami mendapat wang dari pinjaman
dan membeli dua ekor kambing untuk diternak…

Apabila si isteri mengetahui perkara tersebut maka si isteri
naik marah dan mula meninggikan suaranya tanpa rasa hormat.
Lalu mereka bertengkar tetapi si suami tetap mengalah.

Setelah sekian lama tiada juga hasil dari ternakan tersebut
hal ini menyebabkan si isteri lagi marah kepada suaminya

si isteri berkata :
“itula aku dah cakap dengan kau…kau xnak dengar sekarang sape yang rugi…
suke bertindak tanpa berfikir”

Si suami tidak mengendahkan kemarahan si isteri dan terus berlalu…
Dalam fikiran si suami die hanya berusaha dan yang menentukan
adalah tuhan(Allah) jadi setelah berusaha die bertawakal…
Seatiap hari si isteri akan memarahi suaminya dan seperti biasa
si suami akan berdiam diri…

Pada suatu hari sedang si suami sedang berani dia dipatuk
seekor ular yang berbisa lalu pengsan…
Orang kampung lambat menemui jasad si suami dan yang
malangnya si suami meninggal di tempat kejadian…

Si isteri sangat sedih dan rase berdosa…
Yang paling pentingnya die terlupa bahawa suaminya
ada meninggalkan harta yang semua orang xnampak…
Setelah 2 tahun kematian suaminya tiba2 datang seorang
kampung ke rumahnya…

orang tersebut berkata :
“azmah kamu nak jual tak kambing2 kamu tu…ada orang nak membelinya semua sekali
ada 20 ekor…”

Si isteri terdiam dan terus menangis lalu pengsan…Die teringat segala
cercaannya kepada suaminya…Dia berasa amat menyesal dengan perbuatannya…
Tetapi masa tidak dapat diundurkan kerana si suami yang sudah tiada
tidak dapat dikembalikan dan segala kata2nya tidak dapat ditarik balik…

Si isteri terus ke kubur suaminya dan menagis sambil meminta maaf…
Sedang si isteri menangis datang seorang rakan karib kepada suaminya…

Kata rakan suami :
“Mah dah jangan menangis macam ni…bende xboleh nak diubah…tapi aku nak kau tahu setiap hari sebelum suami kau meninggal die ada datang berjumpa aku dan bercerita tentang masalah kamu berdua…tetapi kau jangan risau walau apapun yang kau dah lakukan die sentiasa memaafkan kau dan nak tgk kau bahagia…”

p/s:

.
– pergh sedihla cite ni syahdu plak pagi2 buta nih…masuk ni dah 3x saya baca…
– bukan nak cakap apa kadang kala kite xsedar apa yang kite cakapkan tu so minta la maaf pada sesiapa sahaja yang kite rase patut…
– Nasib baik bini aku xmacam ni…kalau tak hm…
– cite ni untuk tatapan je sebab saje nak copy n paste untuk renungan
– Kite hanya merancang & tuhan yang menentukan so jgn salahkan takdir kalauhidup kite susah dan kite xberusaha…
– Kepada penulis cerita ni anda betul2 best sebab jarang ada bende yang boleh buat saya sedar dan menangis insaf…Anda seorang yang cool k..TQ very much..

– Kisah ini adalah tiada kene mngena ngan yang hidup atau yang sudah meninggal

About suterablogger

Blogger biasa yang menulis ikut suka hati
This entry was posted in Blogging, Familia, Story. Bookmark the permalink.

4 Responses to >-= Kisah Remy =-

  1. BEAN'S says:

    >tulah sedey kan…saya dah baca 4 kali dah…

  2. Songlap says:

    >Sedih sedih gak bro..Liverpool kalah ngan Fulham ni bro..hakhak

  3. Frazi A says:

    >cerita yg penuh emosi dan teladan..syabas!good entry..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s