>SeNTakAn NaLURi

>Pergh…pagi2 ni tetibe je saya terjaga dai tidur yang agak tak lena kerana berlaku satu sentakan imbasan masa lalu…Kalau nak ikut kan memang rase xpuas tido tapi imbasan tu memang menyentak akal fikiran saya yang sememang nye tak waras 100% (bukan la nak kata saya ni gile tapi maksudnya otak tak boleh nak fikir dengan kecerdasan normal saya – IQ 180)

Selepas terjaga dari tidur saya teringat perkara yang terjadi pada saya dan kawan saya semasa saya form4 dan belajar di MRSM Terendak Melaka (mesti ramai yang akan puji saya macam ni”bean ko ni dak MRSM…Patut la ko pandai”)hahahaha…

Peristiwa ni memang membuatkan saya tersedar dari angan kosong dan ketika sedang menunggu bas di bus stand Melaka…

Kisahnya bermula :

Semasa saya dan kawan saya sedang menunggu bas untuk pulang ke Key el ( stylo tak), maka datangla seorang yang berbangsa “Mat Salleh”(bukan Mat Salleh yang duduk sebelah rumah Kak Kiah tau) menyapa kami…Kitorang tak kenal pun tapi sebab nak tunjuk pandai kitorangpun layankan je la…

“Saya rasa awak ni Melayu kan…Dan Agama awak mesti Islam,”sapa orang itu kepada kawan saya.

hati sya berkata;” Baru tela Eramin 5 ke mamat nih.”

Lalu dengan muka bangga kawan saya menjawab,”yups memang kami Melayu dan agama kami Islam.”

“Saya difahamkan Islam ni bersih suci(Holly) tetapi mana letaknya Islam kamu???”tanya nya lagi.

“Islam saya tak boleh ditunjukkan di mana tetapi boleh dilihat melalui perbuatan,tingkah laku dan hati saya yang bersih sebab itulah sebahagian daripada maksud Islam,”jawab kawan saya dengan yakin.

“Ok…takpela kalau macam tuh…kalau macam tuh…Tuhan kamu Allah dan cuba kamu tunjukkan di mana Tuhan kamu,”tanyanya lagi.

“Tuhan kami ada bersama kami,tuhan kami xboleh dilihat dengan mata kasar,tuhan kami sentiasa lindungi kami…dan yang penting xnampak la baru gempak!!!sebab kite takkan puas dan akan mencari…bile kite mencari baru la rase cinta tu akan datang dan kite dapat rase kehebatan Allah,”macam tula lebih kurang ayat kawan saya.

Mat salleh tu terus beredar dengan muke yang malu menahan kemarahan.

Apa yang mengkagumkan saya bukanlah kawan saya ni boleh bertutur dalam bahasa Inggeris(itu adik saya pun boleh even saya cakappun tunggang terbalik)huhu…tetapi cara penyampaian yang meyakinkan dan jawapan yang saya sendiripun xterfikir dek akal yang bijak milik seorang pelajar MRSM….

Dalam hati terdetik die ni sembahyangpun terabur tapi boleh cakap bende yang marvelous mcm nih.mungkin sebab diepun budak MRSM mcm saya jugak kot…sebab tu pandai kot.

p/s :

– perbualan semua dalam bahasa inggeris.saya xtulis sebab BI agak kureng skit ar…
– jangan pandang orang sebelah mata.walaupun die hanya seorang mat grunge yang memperjuangkan irama budak dadah macam Kurt Cobain

About suterablogger

Blogger biasa yang menulis ikut suka hati
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s